Microsoft Teams: de spil in het web
Microsoft Teams: platform en cloud telefonie
Teams is de spil in het web van de Microsoft Office 365 suite. Het platform biedt vele mogelijkheden: voeren van audiogesprekken, videogesprekken, meetings, chat, agendabeheer en documentopslag (samenwerkingsruimte). En dat alles via de cloud. Zo maakt Teams makkelijke, snelle en efficiënte communicatie mogelijk voor uw medewerkers en is onmisbaar voor de moderne werkplek.
Bellen via Teams
Wanneer uw organisatie nog gebruik maakt van traditionele telefoondiensten of -centrale, dan zou de transitie naar Teams en cloud telefonie zomaar veel kunnen opleveren. Dat betekent een transitie van on-premise omgeving en beheer naar cloud telefonie met relatief eenvoudig beheer.
We hebben een aantal voordelen van Microsoft Teams voor u op rij gezet:
-
Functionaliteiten
Teams biedt de standaardfuncties en meer. Denk daarbij aan een menufunctie, wachtrij opties en routering. Teams maakt het daarnaast mogelijk om middels rapportages belgegeven inzichtelijk te krijgen. Denk aan het aantal calls, duur van telefoongesprekken, et cetera.
-
Inbellen externe telefoonnummers.
U kunt vanuit Microsoft Teams rechtstreeks bellen met externe telefoonnummers. Zo kan iemand ook telefonisch aanhaken bij een Teams overleg. Hierdoor wordt samenwerken nog eenvoudiger. FMA heeft inmiddels ruime ervaring met het koppelen van telefoonfunctionaliteit aan Microsoft Teams.
-
Centrale communicatie
Geen aparte telefoons meer voor privé en zakelijk bellen, of telefoonkosten en -declaraties. Door te bellen via Teams wordt alle communicatie in een Teamsomgeving gecentraliseerd. Het bellen gaat centraal via de bedrijfscentrale. Daarmee wordt bellen vanuit Teams naar externe nummers mogelijk, zowel vanaf mobiel, laptop als vaste toestellen.
Licenties en mogelijkheden
Bent u al enthousiast? Lees dan snel verder over de benodigheden om van de vele Teams mogelijkheden gebruik te maken:
Licentie
Als u wilt bellen via Microsoft Teams en u heeft al een Office 365 licentie, dan beschikt u automatisch over de Office 365 ‘Phone System licentie’. (Overigens is deze ook als add-on beschikbaar voor E1 en E3). Hiermee wordt de telefoniefunctionaliteit geactiveerd, maar kan nog niet worden gebruikt. Om wederkerig bellen mogelijk te maken zijn eerst nog belbundels en -nummers nodig.
Een andere mogelijkheid is dat u kiest voor een Direct Routing provider: met deze oplossing wordt de telefonie uitbesteed aan een externe partij en data wordt afgeleverd bij Teams. Met deze optie hoeft u dus geen eigen belbundels en telefoonnummers beschikbaar te hebben en kunt u overwegen als uw organisatie gebruik maakt van de Microsoft 365 Business licentie (vergeet dan de ‘business voice’ functionaliteit niet).
Microsoft als telefoonprovider
Microsoft kan nog veel meer voor u regelen als telefoonprovider. Op deze manier worden zij dé centrale partij die de randvoorwaarden regelt. U kunt vervolgens uw telefonieservice eenvoudig zelf beheren via het Office 365 Admin Center. Daar kunt u ook de verdere inrichting van rechten en mogelijkheden regelen (licenties toekennen aan medewerkers, wachtrijen bepalen, etc.). Ook biedt Microsoft de mogelijkheid om beltegoed aan te schaffen via een Calling Plan.
Direct Routing
Direct Routing is tot slot nog een alternatief voor bellen. Daarmee koppel je Teams met een externe telefonieprovider, waardoor je via hen belt. Een nadeel is in dit geval dat u zelf niet het centrale beheer in handen hebt. Voordel is dat de gebruikerskosten lager uit kunnen vallen voor bepaalde regio’s of omdat kosten per gevoerd gesprek worden berekend. Wanneer u een Office 365 Business licentie heeft, is dit zelfs de enige telefonie optie.
FMA heeft ervaring met alle bovengenoemde opties en functionaliteiten. Heeft u advies nodig, of behoefte aan een demo? Wij helpen graag.